24.02.2018

Zimowy przysmak, czyli babka ziemniaczana, znana również jako kartoflak.

babka,ziemniaczana, kartoflak, grzyby, suszone, sos, wies, zycie na wsi, przepis


Jeszcze zima. I to w dodatku na sam koniec - konkretna. Mróz coraz większy, ponadto zapowiadają śniegi. Jakoś trzeba dotrwać do wiosny. Trzeba zignorować mrzonki o wiotkiej sylfidzie i zjeść coś konkretnego. Coś, co rozgrzeje, nasyci i jeszcze będzie smakować obłędnie.

Marzyło mi się ostatnio, a że marzenia się spełniają... zrobiłam sama. Babka ziemniaczana. Ze świeżakami. Świeżaki czyli grzyby. Świeże. W sosie śmietanowym. 
W sieci jest mnóstwo przepisów, ale ja jestem wychowana na podlasko-litewskich smakach i nie każdy mi pasuje. Robię niestety "na oko"
Przepis     
Ok 3 kg ziemniaków (byle nie młodych) obranych utrzeć jak na placki, można odlać trochę wody jeśli ziemniaki są bardzo wodniste.

Ze dwie spore cebule - jedną zetrzeć z ziemniakiami, drugą zeszklić na podsmażonym boczku i słonince (w sumie ze 30 - 40 dkg). Teraz pora na magiczne sztuczki.

To, co teraz zrobimy doda naszej babce jedwabistości. Do ziemniaków dodać gorący tłuszcz ze skwarkami i cebulą, oraz ok,1/3 szklanki wrzącego mleka. Wymieszać, dodać dwa jaja, garść mąki ziemniaczanej i trochę , ok. łyżki z czubem pszennej, dosolić i dopieprzyć do smaku. W różnych innych przepisach widać czosnek i majeranek, ale to prosta i bidna strawa, więc im prościej tym smaczniej :D 
Ciasto wlewamy do foremki, wysmarowanej smalcem na wysokość ok 4-5 cm. Ja obkładam na wierzchu słoninką pokrojoną w cienkie plastry. Nie mam zamiaru się oszukiwać - to nie jest dietetyczne jedzonko, więc po co odmawiać sobie trochę więcej smaku? I do piekarnika na ok 180 na 2 godzinki (uwaga - piekarniki są różne - nie spalić).Najlepiej sprawdzić, gdy brzegi zaczną odchodzić od formy.

babka,ziemniaczana, kartoflak, grzyby, suszone, sos, wies, zycie na wsi, przepis


Sosik grzybowy jaki kto lubi, lub bez. Mam zamrożone świeże grzybki, ale równie dobrze mogą być suszone. Na drugi dzień da się pokroić w plastry i wtedy odsmażona na złoto i np ze śmietaną lub sosem śmietanowo-cebulowym. Polecam. Pyyyycha! Jako dziecko jadałam gorącą babkę ziemniaczaną z prawdziwym zimnym mlekiem od krowy. Jeśli nie macie alergii na mleko z czystym sumieniem polecam taki zestaw. :) 

3 komentarze:

  1. Pyszności - będę śledził Twoje doniesienia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Miło mi :) Mam nadzieję, że zawsze znajdziesz coś dla siebie i tu i gdzie indziej ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. mmmm...... moja ulubiona :)

    OdpowiedzUsuń

Gołąbki z kaszą pęczak i grzybami suszonymi - pyszne vege i garstka dobrych wiadomości o grzybach

  Sezon za nami. Grzybków nazbieraliśmy? No nazbieraliśmy. To najwyższy czas robić z nich pyszności. Nie dość, że smakowite, to pełne zdrowi...